lørdag 1. mars 2008

Å faste

Jeg har fastet i tre dager, og spiste mitt forrige måltid onsdag kveld. I dag er det lørdag, og jeg har i mellomtiden bare drukket vann.

Det har vært interessant å faste, og jeg har lært nye ting om min kropp. Jeg har fastet fordi jeg ville renske kroppen og ta avstand til mat, mat som er en stor del av hverdagen min. Jeg legger opp dagen etter når og hva jeg skal spise, og gleder meg over mat. Jeg gleder meg virkelig over mat, jeg elsker mat. Men for å få et litt perspektiv på spisingen min følte jeg at den eneste måten å gjøre det på var å faste.
Jeg har aldri i mitt liv fastet før, og har ikke visst så mye om det. Før jeg fastet forberedte jeg meg, og spiste kontrollert og litt mindre enn vanlig for å venne kroppen min til den nye situasjonen ved å ikke få påfyll i magen.
Å faste er noe som tradisjonelt har blitt gjort over lang tid, og jeg har i hovedsak følt denne artiklen http://www.yogasenteret.no/Artikler/artikkel.php?article_id=105 som en slags veileder.
Det sies at det er sunt å faste av og til, og det tror jeg på. Men, det har vært tungt. Jeg har vært sulten og sliten og det har krevt utrolig mye energi å øve og f.eks å gå opp trapper. Jeg har øvd kortere økter enn vanlig og har måttet legge meg ned på gulvet for å hvile, men det har vært utrolig konsentrert øving. Jeg har følt det som at kroppen kjennes sliten men at hodet har vært veldig klart. Jeg har hatt rolige dager og lyttet på mye musikk, hørt Mahlersymfonier og Shostakovisj klaverkonserter, lest i "Ulysses", hørt på tysk radio og gått turer. Det groveste som har skjedd har vært at jeg mistet litt mer hår til hårbørsten og at jeg skalv på hånden da jeg skulle smøre hornet. Det føltes litt som dagen derpå når man har vært ute og festet litt for mye dagen før.
Jeg har trodd at jeg blir sur og grinete av å ikke spise, men det har ikke vært tilfellet når jeg har fastet. Jeg har av og til følt meg helt topp, men også av og til følt meg sulten og lei og sliten. Det er nok ikke så rart siden jeg ikke har gitt kroppen noe energi eller sukker.. Jeg har vært veldig mentalt forbredt på å faste, så jeg tror det er derfor jeg har klart å faktisk ikke spise på tre dager.

Nå herjer stormen "Emma" utenfor vinduet mitt, og jeg våknet i natt klokka fem av at det lynet og tordnet utenfor vinduet mitt. Jeg gleder meg til å drikke grønnsaksjuice i morgen og til jeg kan trykke på sjokoladeautomaten på skolen min og velge ut min favoritt, Ritter Sport "Knusper-flakes". Æsj, jeg trodde virkelig at noe heltmodig skulle skje med min appetitt, men den er der fortsatt. Apetitten på god mat og sjokolade. Mmmm.