torsdag 4. desember 2008

jula er i døra


Jula er en fin tid.
For min del er det avsatt tid til å tilbringe sammen med familien min og mine gode venner. Hjemreisen ble allerede booket i november, og 17. desember setter jeg mine føtter i norsk jord igjen. Håper herr Snø besøker fru Norge, om det så bare er en liten affere.

En kammermusikkgruppe med venner av meg her nede spiller julekonserter i Norge i helga. Jeg hørte på gjennomspillingsprøve på onsdag, og julestemninga kom krypende inn mellom ribbena da jeg hørte på. Så enkelt, så vakkert, så fantastisk det er med julesangene. Jeg anbefaler konserten i Oslo, Kampen kirke lørdag 20.00. (http://www.kampenkirke.no/)

I Tyskland er det kaldt, men også vått og nøytralt.
Tysk estetikk er noe ordentlig søppel. De har satt opp årets julemarket, men for meg blir det ikke julestemning av "boder med det rare i" eller "Gluewein" eller Weinachtsdingsboms her og der. Glitter er ikke jul.

Mitt glitter er der hjemme i Norge, glitteret er rundt bordet på juleaften, turen om morgenen, stemmene og øynene til de jeg kjenner og samtalene som går hit og dit og som kan sammenlignes med forrige år. Og kjøreturen hjem på juleaften, spenningen i om jeg nok en gang rygger rett i treet utenfor hos Rolf.
Det er farlig å beskrive jul for mye. Jeg må ikke skrive det vekk, skrive det bort eller skrive det ned, men jeg kan skrive at jeg gleder meg til å komme hjem.