mandag 19. mai 2008

Om å låne

Jeg gjør mine filosofiske beretninger her i Hannover, og denne gangen går det ut på følelsen jeg har av å rett og slett være.
Jeg har nå flyttet til en kjempefin leilighet og har en tysk, snill Mitbewohner. Jeg har ikke lyst til å være på lån i Tyskland, jeg har lyst til å være her helt på ekte, og være til stedet.

Norge og Oslo skriker og skråler i mitt hjerte, men det hjelper ikke stort å ha et mer insnevra liv her i Tyskland- jeg får bare da lyst til å komme mer hjem.
Involvere seg. Skal man involvere seg i noe man uansett bare skal låne? Jeg har jo reparert sykkelen som jeg låner, så jeg føler jo at den er litt min. Jeg vasker rommet mitt og føler at rommet er mitt.
Man kan jo tenke på scenarioet om at vi bare er på lån her på jorden, at vi må passe på å ikke forsøple, forurense eller gjøre ugang når vi først er her.