lørdag 13. oktober 2007

MITT ROM


Mitt rom ligger i et hvitt hus i hjørnet der Gellerstrasse møter Kirchweierstrasse, nesten helt i toppen har jeg to store vinder. Oppgangen har en spesiell lukt, og man går trappene helt opp til tredje etasje. I tredje etasje er der en hvit dør med et cellobilde i vinduet, og her bor jeg. Nå står det også Cecilie på ringeklokka, rett under Lin og Anna. Lin og Anna er de to andre jeg bor med, Lin kommer fra Kina og Anna kommer fra Spania. Lin er ikke så ofte hjemme, men hun spiller piano på HMTH og vi snakker engelsk sammen. Anna derimot er ganske mye hjemme, for hun øver der i rommet ved siden av mitt, og hun øver på oboen sin. Det låter riktig så fint når Anna spiller obo. Er man heldig kan man høre oboklang allerede i trappene i oppgangen, og er du enda heldigere kan du høre horn. Jeg har øvd litt hjemme og det er fantastisk klang på rommet mitt. Jeg og Anna snakker tysk og engelsk sammen, og var forsåvidt enige om at det er litt mer klang i et horn enn en obo. Så, i redsel for at jeg skal ødelegge for Annas hjemmeøving går jeg også med god tålmodighet til skolen.


Skolen ligger et kvartal opp gata og over veien, og avstanden er lang nok for å ta på seg vanter men ikke for å kjenne om det egentlig er en vante-dag eller ikke. Det føles ut som en passe avstand.


Ringeklokka. Ja, man kommer da inn døra, og det lukter litt spesielt i gangen, det kommer nok av kjøkkenet. Kjøkkenet trenger et eget avsnitt, for på kjøkkenet henger også min venn og fiende- gassbeholderen.


Kjøkkenet er mørkt og skikkelig skittent. Da jeg prøvde å vaske det fant jeg ut at det lå ca. 30 lag med fett. Nå ligger det vel bare 29 igjen. Alt som er på kjøkkenet blir veldig fettete hvis det ikke blir brukt, for det finnes ingen ventilator over ovnen. Vi har en stor hylle hver, men det er ingen skap eller lukkede løsninger, så alt står åpent og synlig. Hadde musa jeg hadde besøk av i Kiel vært litt smart, hadde den kommet hit. På veggen henger det en klokke som ikke virker. På den andre veggen henger også gassbeholderen. det er fantastisk å kokke med gass, men det er ikke fantastisk at alt i denne leiligheten kokkes av gass, for jeg har allerede tre morgener bare hatt iskaldt vann i dusjen. Vår gassbeholder lever sitt eget liv, og har ikke gitt varmt vann til ovnene våre på fire dager. Det er kaldt i tyskland, og det er enda kaldere når ovnen ikke virker.




Min ovn står rett under mine to store vinduer. Mitt rom. Jeg har da altså en ovn, en seng, et spisebord, hylle, skap og god plass. alt står på et gammelt tregulv. Jeg liker rommet mitt. Det er god plass på rommet mitt og er fylt med mine egne ting. Det gir meg fin energi, det føles fint. mitt rom. Her bor altså jeg.