fredag 24. oktober 2008

GRR!

Her pä skolen finnes det uttallige forskjellige forelesninger og seminarer man kan besöke, og det er opp til deg selv ä passe pä at du fär alle fagene du skal ha for ä fä gjort din diplom. Jeg skal ha teori, og er i 5. semester plassert med mitt horn og med min teori- trodde jeg.

Jeg gikk til herr Oakdan og viste til papirene mine fra Barratt, hvor det her stär skriftlig at jeg har studert i to är, altsä fire semester. Han hadde satt meg opp pä en "einstüfungstest" fordi han ikke visste hvilket teorisemester jeg var i, og jeg bekreftet til han at jeg allerede var i undervisning med herr Popovic, og at det föltes riktig ä väre i 5.semester. Pä denne skolen skal man ha teori i 8 semester, og faget inneholder teori, gehör og harmoniläre. Herr Oakdan er en hyggelig mann, og han sa jeg skulle möte opp pä "einstufungstest" og fortelle disse menneskene det samme som jeg fortalte til han.

Höy i hatten mötte jeg opp, og fortalte to herrer i dress akkurat det jeg og herr Oakdan var enige om at jeg skulle si, at jeg og herr Popovic (teoriprofessoren) var "geeinigt" om at jeg var i 5.semester. Jeg viste de papirene mine. Sä ba de meg gä til pianoet, spille koralen som stod der, og analysere. Jeg klimpret i vei, veldig sakte riktignok, og analyserte. Det er to är siden jeg har drevet med koralharmonisering, og jeg kom ikke pä hva Ab-dur hadde i en g-moll kadens ä gjöre. De var derfor enige seg imellom at jeg skulle väre i 3.semester.

Harmonisering er en brökdel av hele faget. Fingrene mine legger seg ikke naturlig ved pianoet, og jeg er ikke vant med at en musikkstudent skal väre multikunstner ved alle musikkinstrumenter. Jeg fölte meg tygget, spyttet ut og träkket pä. Hadde jeg visst at 5 minutter ved pianoet hadde bestemt min toärige fremtid, hadde jeg övd först. Men her skal man väre perfekt, kunne alt de plutselig kan finne pä ä be deg om, og gjöre det. Og jeg hater disse to professorene som mener jeg mä ha teori i to är til. Og Ab-dur i en g-moll kadens.



(Skrevet pä skolens tastatur, finnes ikke norske bokstaver pä tastaturet i umiddelbar närhet)